De voordelen van een goede structuur
Doelen en conversies – check? Dan kun je aan de slag met het opzetten van je campagne(s) in Google Ads. Een goede campagnestructuur is de voorwaarde voor succes. Want, met een goede structuur:
- Zorg je voor een scherpe targeting
Je matcht jouw advertenties aan de juiste zoektermen en doelgroepen. Dit zorgt o.a. voor een hogere kans op een klik en op een lagere prijs per klik. - Beheer en optimaliseer je je campagnes effectief
Je ziet snel welke woorden en advertenties goed en minder goed scoren – en waar je dus extra kunt investeren of juist niet. - Houd je je budgetten goed onder controle.
In één oogopslag zie je waar je geld aan uitgegeven wordt en hoeveel een conversie kost.
Kortom, met een goede structuur leg jij de basis voor een succesvolle Google Ads campagne en voorkom je dat je geld onnodig over de balk gooit!
Google Ads: structureren en organiseren
Stel je voor dat je je kledingkast gaat organiseren. Hoe pak je dat aan? Broeken bij broeken, truien bij truien, sportkleding bij elkaar… en dan vervolgens op soort, korte broeken, spijkerbroeken, enzovoorts. Zo kun je je ook de inrichting van een Google Ads account voorstellen.
Voorbeeld 1:
Bedrijf X verkoopt vloeren en raamdecoratie en heeft vestigingen in heel Nederland. Dit betekent dat de locatietargeting voor elke campagne op Nederland ingesteld kan worden.
Een eenvoudige campagnestructuur ziet er voor dit bedrijf als volgt uit:
Voorbeeld 2:
Het kan specifieker. Zijn PVC vloeren het belangrijkste product voor Bedrijf X? En is het wenselijk om het marketingbudget per productcategorie te managen? Dan zou de campagnestructuur er als volgt uit zien:
Advertenties per advertentiegroep
Het voordeel van advertentiegroepen maken per product of productcategorie is dat je de advertentie precies kan afstemmen op de zoekopdracht. Stel, iemand geeft de zoekopdracht “houten vloer kopen” in.
Als je een specifieke advertentiegroep hebt voor “houten vloeren” dan kun je ook precies de juiste advertentie laten zien:
“Een houten vloer kopen? | Bel de Houten Vloeren Specialist” | Diverse afwerkingen en stijlen
Hoe beter de match van de zoekterm met de advertentietekst is, hoe hoger de kans op een klik en hoe lager de kosten! Win-win dus.
Specifiek vs. Breed
De ontwikkelingen in Google-Ads-land staan nooit stil. Waar de SEA-specialist twee jaar geleden nog werkte met Single Keyword Ad Groups (één woord per advertentiegroep) om zo goed mogelijk te matchen met een zoekterm, stuurt Google nu steeds meer op automatisch (“slim”) adverteren. En dat betekent, als het aan Google ligt, zoveel mogelijk woorden in één groep en Google laten bepalen wat het beste voor je werkt. Een rigoureuze verandering. Eentje die je bovendien best wat leergeld kan kosten.
Wat werkt het beste voor jouw campagne? Dat is afhankelijk van jouw budget, je marketingdoelstelling en van het zoekvolume. Specifieke zoekwoorden werken alleen bij voldoende zoekvolume!
Captain’s tip: Start niet te specifiek, zodat je niet onnodig veel tijd kwijt bent aan het maken aan veel advertentiegroepen en -teksten. Dit kun je later in het optimalisatieproces doen.
Adverteren op merknaam in Google
Kijk nog eens naar voorbeeld 1. Je ziet daar de campagne “merknaam” staan. Waarom zou je adverteren op je eigen bedrijfsnaam? Je staat immers, als het goed is, altijd bovenaan de organische zoekresultaten. Maar wist je dat de concurrentie ook op jouw naam mag adverteren? Iemand anders kan dus zomaar de plek boven jou inpikken met een advertentie. Bovendien is adverteren op je eigen naam goedkoop en een advertentie boven je organische vermelding versterkt jouw merk enorm. Laat die klikkans dus niet lopen en maak altijd een advertentie op je eigen merknaam!
De beste campagnestructuur?
Heb jij na het lezen van dit blog nog vragen over de beste campagnestructuur voor jouw account? Volg dan de online training of maak het jezelf gemakkelijk: met Captain Ads aan het roer ben je verzekerd van een campagnestructuur voor het beste resultaat! Vraag vrijblijvend een offerte aan.
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.