Doorgaan naar inhoud
Captain AdsCaptain Ads - Zet koers naar succes met Google Ads!
  • Home
  • Over Dirk
  • Gratis
  • Blog
  • Diensten
    • Google Search Ads
    • Google Display Ads
    • Google Shopping Ads
  • Training & Community
  • Contact
  • Mijn account
Starten met Google Ads
/
19-06-2020
/
Dirk Julicher
/
Geen reacties
Starten met Google Ads
/
19-06-2020
/
Dirk Julicher
Een goede campagnestructuur in Google Ads
Categorieën
  • Cases
  • Nieuws
  • Starten met Google Ads
  • Tips
  • Zoekwoorden
Meest recente berichten
  • Belangrijke data verdwijnt uit je zoektermen rapport
  • Waar komen toch die bezoekers uit China, Indonesië, Iran en Amerika vandaan?
  • Regioneel adverteren in Google Ads? Vergeet je landelijke campagne niet!

De voordelen van een goede structuur

Doelen en conversies – check? Dan kun je aan de slag met het opzetten van je campagne(s) in Google Ads. Een goede campagnestructuur is de voorwaarde voor succes. Want, met een goede structuur:

  1. Zorg je voor een scherpe targeting
    Je matcht jouw advertenties aan de juiste zoektermen en doelgroepen. Dit zorgt o.a. voor een hogere kans op een klik en op een lagere prijs per klik.
  2. Beheer en optimaliseer je je campagnes effectief
    Je ziet snel welke woorden en advertenties goed en minder goed scoren – en waar je dus extra kunt investeren of juist niet.
  3. Houd je je budgetten goed onder controle.
    In één oogopslag zie je waar je geld aan uitgegeven wordt en hoeveel een conversie kost.

Kortom, met een goede structuur leg jij de basis voor een succesvolle Google Ads campagne en voorkom je dat je geld onnodig over de balk gooit!

Google Ads: structureren en organiseren

Stel je voor dat je je kledingkast gaat organiseren. Hoe pak je dat aan? Broeken bij broeken, truien bij truien, sportkleding bij elkaar… en dan vervolgens op soort, korte broeken, spijkerbroeken, enzovoorts. Zo kun je je ook de inrichting van een Google Ads account voorstellen.

Voorbeeld 1:

Bedrijf X verkoopt vloeren en raamdecoratie en heeft vestigingen in heel Nederland. Dit betekent dat de locatietargeting voor elke campagne op Nederland ingesteld kan worden.
Een eenvoudige campagnestructuur ziet er voor dit bedrijf als volgt uit:

voorbeeld 1 campagne structuur
In dit voorbeeld is een sortering gemaakt op productgroepen (campagnes) en vervolgens op categorieën (advertentiegroepen).

Voorbeeld 2:

Het kan specifieker. Zijn PVC vloeren het belangrijkste product voor Bedrijf X? En is het wenselijk om het marketingbudget per productcategorie te managen? Dan zou de campagnestructuur er als volgt uit zien:

voorbeeld 2 campagne structuur
In dit voorbeeld stuur je nog meer op specifieke zoektermen.

Advertenties per advertentiegroep

Het voordeel van advertentiegroepen maken per product of productcategorie is dat je de advertentie precies kan afstemmen op de zoekopdracht. Stel, iemand geeft de zoekopdracht “houten vloer kopen” in.

Als je een specifieke advertentiegroep hebt voor “houten vloeren” dan kun je ook precies de juiste advertentie laten zien:

“Een houten vloer kopen? | Bel de Houten Vloeren Specialist” | Diverse afwerkingen en stijlen

Hoe beter de match van de zoekterm met de advertentietekst is, hoe hoger de kans op een klik en hoe lager de kosten! Win-win dus.

Specifiek vs. Breed

De ontwikkelingen in Google-Ads-land staan nooit stil. Waar de SEA-specialist twee jaar geleden nog werkte met Single Keyword Ad Groups (één woord per advertentiegroep) om zo goed mogelijk te matchen met een zoekterm, stuurt Google nu steeds meer op automatisch (“slim”) adverteren. En dat betekent, als het aan Google ligt, zoveel mogelijk woorden in één groep en Google laten bepalen wat het beste voor je werkt. Een rigoureuze verandering. Eentje die je bovendien best wat leergeld kan kosten.

Wat werkt het beste voor jouw campagne? Dat is afhankelijk van jouw budget, je marketingdoelstelling en van het zoekvolume. Specifieke zoekwoorden werken alleen bij voldoende zoekvolume!

Captain’s tip: Start niet te specifiek, zodat je niet onnodig veel tijd kwijt bent aan het maken aan veel advertentiegroepen en -teksten. Dit kun je later in het optimalisatieproces doen.

Adverteren op merknaam in Google

Kijk nog eens naar voorbeeld 1. Je ziet daar de campagne “merknaam” staan. Waarom zou je adverteren op je eigen bedrijfsnaam? Je staat immers, als het goed is, altijd bovenaan de organische zoekresultaten. Maar wist je dat de concurrentie ook op jouw naam mag adverteren? Iemand anders kan dus zomaar de plek boven jou inpikken met een advertentie. Bovendien is adverteren op je eigen naam goedkoop en een advertentie boven je organische vermelding versterkt jouw merk enorm. Laat die klikkans dus niet lopen en maak altijd een advertentie op je eigen merknaam!

De beste campagnestructuur?

Heb jij na het lezen van dit blog nog vragen over de beste campagnestructuur voor jouw account? Volg dan de online training of maak het jezelf gemakkelijk: met Captain Ads aan het roer ben je verzekerd van een campagnestructuur voor het beste resultaat! Vraag vrijblijvend een offerte aan.

Meer van dit soort tips en informatie?

Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.

Vorige Volgende
Dirk Julicher
Facebook Linkedin

Dirk Julicher

Google Ads specialist & trainer

Dirk is gecertificeerd Google Ads specialist en sinds 2007 bevlogen op het gebied van ‘AdWords’. Na een succesvolle carrière in het bedrijfsleven timmert hij nu, samen met zijn team, aan de weg met Captain Ads.

Categorieën
  • Cases
  • Nieuws
  • Starten met Google Ads
  • Tips
  • Zoekwoorden
Meest recente berichten
  • Belangrijke data verdwijnt uit je zoektermen rapport
  • Waar komen toch die bezoekers uit China, Indonesië, Iran en Amerika vandaan?
  • Regioneel adverteren in Google Ads? Vergeet je landelijke campagne niet!
Over Captain Ads

Adverteren met Google Ads is de meest effectieve manier om leads en sales te genereren. Maar doe het wel goed, anders kan het resultaat tegenvallen. Wij helpen je graag verder. Captain Ads is jouw partner én opleider op het gebied van Google Ads.

GooglePartnerLogo
Contactgegevens

Bel: 085 0609906
Mail: info@captainads.nl

Bedrijfsgegevens

Captain Ads
Hagelkruis 6b
6071 LE Swalmen
KVK: 14132569
BTW: NL001831103B58

Navigatie
  • Home
  • Over Dirk
  • Gratis
  • Blog
  • Diensten
  • Training & Community
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
Trainingen
  • Training & Community
Diensten
  • Google Search Ads
  • Google Display Ads
  • Google Shopping Ads
Naar het LMS (oud)
Copyright © 2022 Captain Ads
Een handelsmerk van IMAllround
Deze website maakt gebruik van cookies voor de verbetering van de gebruikerservaring. U kunt het gebruik van deze cookies ook uitzetten indien gewenst. Cookie instellingenAKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN