“Wat kan ik als budget voor de Google Ads campagne aanhouden?” vroeg ik. “Nou laten we eens met € 250 per maand beginnen?” was het antwoord.
OK. Dit is wat er in de praktijk heel vaak gebeurt. Ondernemers met weinig tot geen ervaring met Google Ads, of die er een slechte ervaring mee hebben gehad, trappen bij het instellen van het budget meteen op de rem. Ergens logisch.
Toch is een budgetaanpassing vaak het meest simpele trucje om het Google Ads resultaat te verbeteren. Het begint bij het stellen van doelen. Iets wat de klant uit deze case niet eerder gedaan had. Inmiddels is zijn budget gestegen naar € 1150 per maand. Een bedrag wat hij maar al te graag investeert.
Wat is het doel?
Wat ik onlogisch vind, is het gebrek aan een doelsteling. Hoe kun je optimaliseren zonder doel? Toen ik mijn klant hiervan overtuigd had was een afspraak snel geregeld. Ik had 2 doelen voor het gesprek:
- Bereken de maximale kosten per conversie (break-even punt)
- Wat zijn conversies?
Het prettige aan het samen in kaart brengen van deze gegevens is dat wij ons beiden realiseren dat we aan hetzelfde doel werken én wat de doelen daadwerkelijk zijn.
Wat zijn de maximale kosten per conversie?
Als je dit weet, dan kun je daadwerkelijk analyseren of je campagnes geld opleveren of geld kosten. Het maakt het verschil tussen:
- Uitbreiden of verkleinen
- Meer investeren of minder investeren
- Wel starten met Google Shopping of niet starten met Google Shopping
- Wel starten met Google Display of niet starten met Google Display
- Etc.
Het brengt je kansen en mogelijkheden in beeld!
De gemiddelde omzet per schutting verkoop van mijn klant bleek € 4000 te zijn, waarop hij een winstmarge heeft van 30% en dus € 1200.
Conversies
Hierna hebben wij in beeld gebracht wat zijn conversies zijn. Uit welke contacten haalt hij daadwerkelijke verkopen? Dit zijn:
- Oproepen
- Bel mij terug ingevuld
- Mail verstuurd
- Whatsapp gesprek
- Offerte formulier ingevuld
Nu we deze doelen in beeld hebben, moeten we er uiteraard voor zorgen dat deze conversiemomenten ook daadwerkelijk gemeten worden.
De laatste vraag die ik beantwoord wilde krijgen is zijn conversie naar sale ratio. Hoeveel van bovenstaande conversies moeten er gerealiseerd worden voordat hij een nieuwe schutting verkoopt? 1 op de 5 (20% dus) was zijn antwoord.
20% van € 1200 = € 240 break-even kosten per conversie.
Als wij het voor elkaar krijgen om voor iedere € 240 die we uitgeven 1 van de conversiemomenten te realiseren, dan speelt hij dus break-even. Dat is uiteraard niet zijn doel, maar het geeft wel inzicht op het gebied van bestedingsruimte.
Natuurlijk berekenen we hiermee een gemiddelde en zal dit in de praktijk niet altijd de juiste weerspiegeling zijn. Maar het is gebaseerd op echte informatie en geeft daarom een goed beeld. Vergelijk je werkelijke cijfers bijvoorbeeld om de 2-3 maanden en stel ze bij.
Van start met een budget van € 8,50 per dag
Ondanks mijn uitleg en duidelijke berekening vooraf werd gestart met een budget van € 8,50 per dag verdeeld over 2 campagnes. Een prima keuze hoor! Ik begrijp dat niet iedere ondernemer/onderneming meteen de marketingkraan open draait. Eerst zien, dan investeren 😉
Na ruim 1 maand analyseerde wij samen de resultaten:
Gemiddeld betalen wij zo’n € 18 per conversie voor de campagne. Per conversie die we realiseren maak je volgens deze berekening dus € 222 winst (€ 240 - € 18).
Budgetbeperking opgeheven en budget verhoogd naar € 38 per dag
Direct na onze analyse was alle twijfel weg. Maar uiteraard werden de resultaten ook nog eens beperkt door het budget.
We besloten om het budget op basis van het advies van Google te verhogen naar maximaal € 38 per dag. Hierdoor worden onze advertenties de hele dag door vertoond aan mensen die relevante zoekopdrachten invoeren en daardoor conversies opleveren. Het resultaat?
De resultaten samengevat:
- De kosten stegen van € 321,93 naar € 1019,61
- Het aantal conversies steeg van 18 naar 70,6
- De kosten per conversie daalden van € 17,89 naar € 14,44
De snelste en eenvoudigste vorm van optimalisatie
Zorg ervoor dat je de juiste doelen stelt en meetbaar maakt. Hierdoor ben je in staat om op basis van data afgewogen besluiten te nemen zoals over je budget. Ik kom regelmatig campagnes tegen waarbij een budgetbeperking de meest eenvoudige en snelle manier is om extra en beter resultaat te behalen.
Ook je doelen in beeld brengen en bekijken of er kansen zijn om resultaat te verbeteren? Neem contact op mat Captain Ads. We bekijken je Google Ads campagnes met alle plezier.
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.