Is Google Ads helemaal nieuw voor je? Dan wil je natuurlijk eerst weten wat het is en hoe het werkt, voordat je het gaat inzetten voor jouw business. Dus, de logische eerste vraag die we in dit artikel voor jou beantwoorden: wat is Google Ads?
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Met Google Ads kun je jouw advertentie laten verschijnen op de zoekresultatenpagina van Google. Jij bepaalt op welke zoekterm jouw advertentie getoond wordt en wat je bereid bent om te betalen voor een voor een klik op je advertentie.
Je herkent een advertentie door het woord “advertentie” boven de tekst. In onderstaand voorbeeld zie je dus eerst de advertentie van Google Ads en daaronder het organische zoekresultaat.
Met deze advertentie adverteren wij in het zoeknetwerk van Google. Er zijn ook tal van mogelijkheden om met beeld- en videomateriaal jouw bedrijf te laten zien in het Display of Shopping netwerk van Google. Om het overzichtelijk te houden, focussen we in dit artikel op het adverteren in het zoeknetwerk – de basis van Google Ads.
Lekker kort: zo werkt Google Ads
We kunnen gemakkelijk een hele dag vertellen over de ins en outs van Google Ads. Dat doen we trouwens ook, met onze (online) trainingen! Dus als je interesse hebt… stap aan boord ;)
Hier houden we kort en krachtig. Dit zijn de uitgangspunten van Google Ads:
- Je maakt een campagne aan. Een campagne bevat minimaal 1 advertentiegroep. In elke advertentiegroep zet je zoekwoorden en maak je advertenties.
- Een goede structuur is de basis van een succesvolle Google Ads campagne.
- Geef je campagne een dagbudget of maandbudget.
- Je betaalt voor een klik op je advertentie.
- De kosten per klik worden bepaald in een veiling. Bij elke zoekopdracht wordt opnieuw de prijs voor een klik bepaald door o.a. jouw bod, de kwaliteitsscore van je zoekwoord, de relevantie van je advertentie en je website en de concurrentie. Je hebt zelf dus best wat invloed op de prijs die je betaalt per klik.
- Advertenties worden getoond op computers, mobiele apparaten en tablets.
- Het is mogelijk om regionaal, landelijk en wereldwijd te adverteren. De locatie-instellingen stel je in op campagneniveau.
- Jij bent altijd in control: op elk moment kun je campagnes pauzeren, uitbreiden of kleiner maken in budget.
- Zorg dat je conversies meetbaar zijn. Door je conversies bij te houden weet je precies welke campagnes, advertenties en zoekwoorden jou geld opleveren. Een conversie kan een verkoop zijn, een ingevuld contactformulier of een aanmelding voor een cursus bijvoorbeeld.
Google Ads of Google Adwords?
Goed om te weten: vroeger heette dit advertentieprogramma Google Adwords. In 2018 is de naam gewijzigd naar Google Ads. Veel mensen gebruiken nog Google Adwords, maar dat is dus precies hetzelfde!
Google Ads of Search Engine Advertising (SEA)
Nog een term die veel gebruikt wordt is “SEA”, oftewel Search Engine Advertising. Wat is het verschil met Google Ads? Heel simpel: SEA betekent adverteren in zoekmachines en Google is één van die zoekmachine. Je kunt bijvoorbeeld ook in Bing (van Microsoft) adverteren. SEA en Google Ads worden nog wel eens door elkaar gebruikt, omdat Google veruit de grootste zoekmachine is. Dat is dus niet hetzelfde! SEA is de overkoepelende term.
Bij Captain Ads zijn we uiteraard specialist in Google Ads – onze naam geeft het weg. Maar we zetten ook graag goede campagnes in Bing voor je op!
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.