Google is één grote, wereldwijde, digitale vitrine. Jouw product of dienst kan daar prominent in komen te staan, recht onder de neus – of onder de muisklik of vinger tap – van jouw (nieuwe) klant. Natuurlijk wil je dat! De uitdaging voor jou als adverteerder: hoe vind je die klant? Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen jouw advertenties zien?
In het zoeknetwerk van Google bepaal jij met de juiste zoekwoorden de koers naar jouw doelgroep.
Zoekwoordanalyse in 4 stappen
Op zoek naar goede zoekwoorden, dus. Hoe pak je dat aan? Met een zoekwoordanalyse breng jij de zoekwoorden in kaart die voor jou relevant. Overigens is zo’n zoekwoordanalyse ook heel belangrijk om je website goed vindbaar te maken in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Check dus altijd of de belangrijke zoekwoorden ook op jouw eigen website terugkomen. Maar, dat is een ander onderwerp!
Volg deze stappen en vind de zoekwoorden die je nodig hebt voor je Google Ads campagne.
- Kijk naar je eigen website
Welke woorden gebruik je op je site om je dienstverlening of producten te omschrijven? Schrijf de woorden op en verdeel ze in categorieën. Dit worden dan straks je campagnes. Lees hier meer over de structuur van je campagnes. - Kijk naar concurrenten
Een blik op de website van je concurrenten is altijd de moeite waard. Gebruiken zij andere woorden voor hetzelfde product? Voeg ze toe aan jouw zoekwoorden! - Google Suggest
Google zelf op jouw producten en diensten. Tijdens het typen verschijnen er in de zoekbalk al suggesties van Google. Hele waardevolle informatie! Dit zijn veelvoorkomende zoekopdrachten en dus een goede bron van inspiratie voor jouw zoekwoordenlijst. Tip: google jouw woord + elke letter van het alfabet bijvoorbeeld “sportkleding” met de a erachter. Google geeft een lijst met suggesties. Doe dit vervolgens mij de b, c, d, enzovoorts. Dit is ook erg handig om uitsluitingszoekwoorden te vinden!
- Gebruik de zoekwoordplanner of een andere keyword tool
In de zoekwoordplanner van Google kun je zien hoeveel er gezocht wordt naar bepaalde zoektermen, hoe groot de concurrentie is en welke biedingen je nodig hebt om goede posities te scoren.Wil je precies weten wat je allemaal kunt met de zoekwoordplanner van Google en hoe de zoekwoordplanner precies werkt? Dat lees je hier.Niet iedereen vindt de zoekwoordplanner van Google even gemakkelijk werken. Gelukkig zijn er alternatieven! Bekijk bijvoorbeeld eens keywordtool.io en KWFinder. - Wees creatief
Verplaats je in de schoenen van jouw doelgroep. Met welk probleem zitten ze? Waar geeft jouw product of dienst een oplossing voor? Dus richt je niet alleen op het product zelf, maar ook waar het voor dient. Deze omgekeerde manier van denken levert ook vaak interessante zoekwoorden en dus nieuwe potentiële klanten op!
Hopelijk heb je inmiddels een goede zoekwoordselectie om met je Google Ads campagne te beginnen. Onthoud: een Adwords campagne vereist altijd bijsturing, dus dat geldt ook voor je zoekwoorden. Houd de prestaties in de gaten en onderbreek zoekwoorden als ze niks opleveren en blijf nieuwe woorden toevoegen en testen. Succes!
Zoekwoordanalyse uitbesteden
Direct de wind in de zeilen? Laat geen ruimte voor fouten of gemiste kansen en laat de zoekwoordanalyse door de experts van Captains Ads uitvoeren!
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.