Doorgaan naar inhoud
Captain AdsCaptain Ads - Zet koers naar succes met Google Ads!
  • Home
  • Over Dirk
  • Gratis
  • Blog
  • Diensten
    • Google Search Ads
    • Google Display Ads
    • Google Shopping Ads
  • Training & Community
  • Contact
  • Mijn account
Zoekwoorden
/
10-07-2020
/
Dirk Julicher
/
Geen reacties
Zoekwoorden
/
10-07-2020
/
Dirk Julicher
Categorieën
  • Cases
  • Nieuws
  • Starten met Google Ads
  • Tips
  • Zoekwoorden
Meest recente berichten
  • Belangrijke data verdwijnt uit je zoektermen rapport
  • Waar komen toch die bezoekers uit China, Indonesië, Iran en Amerika vandaan?
  • Regioneel adverteren in Google Ads? Vergeet je landelijke campagne niet!

Het belang van negatieve zoekwoorden

Op welke woorden wil je NIET gevonden worden? Een hele belangrijke vraag bij het maken van je Google Ads campagne. Eentje die veel adverteerders over het hoofd zien of simpelweg niet kennen. En dat is heel jammer, want door uitsluitingszoekwoorden te gebruiken:

  • Bespaar je kosten
  • Verbeter je de prestatie van je campagne
  • Verhoog je de kwaliteit van je websitebezoekers

Genoeg redenen dus, om aan de slag te gaan met het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden. En wij helpen je hierbij. Er zijn namelijk woorden die voor veel adverteerders standaard uitgesloten kunnen woorden. We hebben daarom een lijst gemaakt met woorden die jij in jouw account direct kunt gebruiken.

Lijsten of losse woorden?

Eerst nog even dit: hoe voeg je uitsluitingszoekwoorden toe? Ga naar het tabje ‘Uitsluitingszoekwoorden’ (onder de tab ‘Zoekwoorden’). Je ziet in dit scherm twee opties:

Nu kun je direct beginnen met typen in het tekstvak. Je voegt dan alle negatieve zoekwoorden los toe aan de campagne of advertentiegroep die je selecteert. Je kunt ook een lijst aanmaken. Een lijst met uitsluitingszoekwoorden is heel handig als je deze woorden ook voor andere campagnes wilt gebruiken. Na het maken van de lijst kun je deze direct aan al je campagnes toevoegen! Dat scheelt je werk en je houdt het lekker overzichtelijk.

Check dit nog even!

Een paar handige weetjes voor het gebruik van uitsluitingszoekwoorden:

  • Lijsten met uitsluitingszoekwoorden kun je alleen toevoegen op campagneniveau, dus niet op advertentiegroepniveau en ook niet op accountniveau (dat zou pas handig zijn!).
  • Wil je in een advertentiegroep zoekwoorden uitsluiten? Voeg dan losse woorden toe.
  • Voor het gemak (van Google) worden spelfouten of spelvarianten NIET meegenomen. Deze moet je zelf toevoegen. Verlies je niet in de details en doe dit alleen bij spelvarianten met veel zoekverkeer.
  • Je kunt brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden toevoegen. Brede gemodificeerde zoekwoorden (met plusteken) werken niet.

Voor jou: 80+ uitsluitingszoekwoorden

Er zijn veel algemene zoekwoorden om uit te sluiten waarmee bijna elke adverteerder zijn of haar campagne direct verbeterd. Download gratis een lijst met algemene uitsluitingszoekwoorden van Captain Ads. Loop de woorden aandachtig door en bepaal of ze ook voor jou gelden. Kopieer de woorden die jij wil uitsluiten en plak ze in een nieuwe lijst ‘Algemene uitsluitwoorden’.

Landen, plaatsnamen en merken

Wordt er gezocht op jouw product in andere landen of in specifieke plaatsen? Dan kan het raadzaam zijn om een lijst te maken met landen en/of plaatsen. Ben je bijvoorbeeld dakdekker in de regio Groningen? Dan kun je andere provincies en plaatsnamen uitsluiten, zodat je niet wordt getoond op een zoekopdracht zoals “dakdekker in brabant”.

Let op bij merken van concurrenten: het kan ook juist gunstig zijn om getoond te worden als iemand zoekt op eenzelfde product of dienst van de concurrent. Jouw klikkans is lager, de prijs die je moet betalen is hoger, maar het kan je weleens een leuke lead opleveren. Denk hier zelf goed over na!

Zelf uitsluitingszoekwoorden vinden

Hoe vind je zelf uitsluitingszoekwoorden? Dit kun je doen door gebruik te maken van de zoekwoordplanner (of een andere keyword tool) of door zelf te googlen op jouw zoekwoord. Google geeft onderaan de pagina en al tijdens het typen suggesties weer voor zoekopdrachten. Kijk hier goed naar, want dit zijn populaire zoekopdrachten. Zitten hier woorden in die voor jou niet interessant zijn? Sluit ze uit.

Houd tijdens de campagne ook de zoektermen goed in de gaten! De zoektermen vind je in de linkerkolom onder het tabje ‘zoekwoorden’ en deze geven de zoekopdrachten weer waarbij op jouw advertentie is geklikt. Deze kun je gemakkelijk aanvinken en toevoegen als uitsluitingszoekwoord.

Op naar nog meer Google Ads succes!

Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je op nog meer gebieden jouw Google Ads kennis vergroten? Bekijk ons cursusaanbod of stel direct je vraag. Het team van Captain Ads staat voor je klaar!

Meer van dit soort tips en informatie?

Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.

Vorige Volgende
Dirk Julicher
Facebook Linkedin

Dirk Julicher

Google Ads specialist & trainer

Dirk is gecertificeerd Google Ads specialist en sinds 2007 bevlogen op het gebied van ‘AdWords’. Na een succesvolle carrière in het bedrijfsleven timmert hij nu, samen met zijn team, aan de weg met Captain Ads.

Categorieën
  • Cases
  • Nieuws
  • Starten met Google Ads
  • Tips
  • Zoekwoorden
Meest recente berichten
  • Belangrijke data verdwijnt uit je zoektermen rapport
  • Waar komen toch die bezoekers uit China, Indonesië, Iran en Amerika vandaan?
  • Regioneel adverteren in Google Ads? Vergeet je landelijke campagne niet!
Over Captain Ads

Adverteren met Google Ads is de meest effectieve manier om leads en sales te genereren. Maar doe het wel goed, anders kan het resultaat tegenvallen. Wij helpen je graag verder. Captain Ads is jouw partner én opleider op het gebied van Google Ads.

GooglePartnerLogo
Contactgegevens

Bel: 085 0609906
Mail: info@captainads.nl

Bedrijfsgegevens

Captain Ads
Hagelkruis 6b
6071 LE Swalmen
KVK: 14132569
BTW: NL001831103B58

Navigatie
  • Home
  • Over Dirk
  • Gratis
  • Blog
  • Diensten
  • Training & Community
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
Trainingen
  • Training & Community
Diensten
  • Google Search Ads
  • Google Display Ads
  • Google Shopping Ads
Naar het LMS (oud)
Copyright © 2022 Captain Ads
Een handelsmerk van IMAllround
Deze website maakt gebruik van cookies voor de verbetering van de gebruikerservaring. U kunt het gebruik van deze cookies ook uitzetten indien gewenst. Cookie instellingenAKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN