Het belang van negatieve zoekwoorden
Op welke woorden wil je NIET gevonden worden? Een hele belangrijke vraag bij het maken van je Google Ads campagne. Eentje die veel adverteerders over het hoofd zien of simpelweg niet kennen. En dat is heel jammer, want door uitsluitingszoekwoorden te gebruiken:
- Bespaar je kosten
- Verbeter je de prestatie van je campagne
- Verhoog je de kwaliteit van je websitebezoekers
Genoeg redenen dus, om aan de slag te gaan met het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden. En wij helpen je hierbij. Er zijn namelijk woorden die voor veel adverteerders standaard uitgesloten kunnen woorden. We hebben daarom een lijst gemaakt met woorden die jij in jouw account direct kunt gebruiken.
Lijsten of losse woorden?
Eerst nog even dit: hoe voeg je uitsluitingszoekwoorden toe? Ga naar het tabje ‘Uitsluitingszoekwoorden’ (onder de tab ‘Zoekwoorden’). Je ziet in dit scherm twee opties:
Nu kun je direct beginnen met typen in het tekstvak. Je voegt dan alle negatieve zoekwoorden los toe aan de campagne of advertentiegroep die je selecteert. Je kunt ook een lijst aanmaken. Een lijst met uitsluitingszoekwoorden is heel handig als je deze woorden ook voor andere campagnes wilt gebruiken. Na het maken van de lijst kun je deze direct aan al je campagnes toevoegen! Dat scheelt je werk en je houdt het lekker overzichtelijk.
Check dit nog even!
Een paar handige weetjes voor het gebruik van uitsluitingszoekwoorden:
- Lijsten met uitsluitingszoekwoorden kun je alleen toevoegen op campagneniveau, dus niet op advertentiegroepniveau en ook niet op accountniveau (dat zou pas handig zijn!).
- Wil je in een advertentiegroep zoekwoorden uitsluiten? Voeg dan losse woorden toe.
- Voor het gemak (van Google) worden spelfouten of spelvarianten NIET meegenomen. Deze moet je zelf toevoegen. Verlies je niet in de details en doe dit alleen bij spelvarianten met veel zoekverkeer.
- Je kunt brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden toevoegen. Brede gemodificeerde zoekwoorden (met plusteken) werken niet.
Voor jou: 80+ uitsluitingszoekwoorden
Er zijn veel algemene zoekwoorden om uit te sluiten waarmee bijna elke adverteerder zijn of haar campagne direct verbeterd. Download gratis een lijst met algemene uitsluitingszoekwoorden van Captain Ads. Loop de woorden aandachtig door en bepaal of ze ook voor jou gelden. Kopieer de woorden die jij wil uitsluiten en plak ze in een nieuwe lijst ‘Algemene uitsluitwoorden’.
Landen, plaatsnamen en merken
Wordt er gezocht op jouw product in andere landen of in specifieke plaatsen? Dan kan het raadzaam zijn om een lijst te maken met landen en/of plaatsen. Ben je bijvoorbeeld dakdekker in de regio Groningen? Dan kun je andere provincies en plaatsnamen uitsluiten, zodat je niet wordt getoond op een zoekopdracht zoals “dakdekker in brabant”.
Let op bij merken van concurrenten: het kan ook juist gunstig zijn om getoond te worden als iemand zoekt op eenzelfde product of dienst van de concurrent. Jouw klikkans is lager, de prijs die je moet betalen is hoger, maar het kan je weleens een leuke lead opleveren. Denk hier zelf goed over na!
Zelf uitsluitingszoekwoorden vinden
Hoe vind je zelf uitsluitingszoekwoorden? Dit kun je doen door gebruik te maken van de zoekwoordplanner (of een andere keyword tool) of door zelf te googlen op jouw zoekwoord. Google geeft onderaan de pagina en al tijdens het typen suggesties weer voor zoekopdrachten. Kijk hier goed naar, want dit zijn populaire zoekopdrachten. Zitten hier woorden in die voor jou niet interessant zijn? Sluit ze uit.
Houd tijdens de campagne ook de zoektermen goed in de gaten! De zoektermen vind je in de linkerkolom onder het tabje ‘zoekwoorden’ en deze geven de zoekopdrachten weer waarbij op jouw advertentie is geklikt. Deze kun je gemakkelijk aanvinken en toevoegen als uitsluitingszoekwoord.
Op naar nog meer Google Ads succes!
Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je op nog meer gebieden jouw Google Ads kennis vergroten? Bekijk ons cursusaanbod of stel direct je vraag. Het team van Captain Ads staat voor je klaar!
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.