Doorgaan naar inhoud
Captain AdsCaptain Ads - Zet koers naar succes met Google Ads!
  • Home
  • Over Dirk
  • Gratis
  • Blog
  • Diensten
    • Google Search Ads
    • Google Display Ads
    • Google Shopping Ads
  • Training & Community
  • Contact
  • Mijn account
Zoekwoorden
/
24-07-2020
/
Dirk Julicher
/
Geen reacties
Zoekwoorden
/
24-07-2020
/
Dirk Julicher
Categorieën
  • Cases
  • Nieuws
  • Starten met Google Ads
  • Tips
  • Zoekwoorden
Meest recente berichten
  • Belangrijke data verdwijnt uit je zoektermen rapport
  • Waar komen toch die bezoekers uit China, Indonesië, Iran en Amerika vandaan?
  • Regioneel adverteren in Google Ads? Vergeet je landelijke campagne niet!

Voor het uitvoeren van een zoekwoordanalyse en het vinden van goede zoekwoorden is een zoekwoorden tool onmisbaar. Heb je al een account gemaakt in Google Ads? Dan kun je ook gebruik maken van de gratis tool van Google zelf: de zoekwoordplanner.

Let wel even op! Je hoeft geen geld te betalen voor het gebruik van de zoekwoordplanner, maar Google vraagt je wel om eerst een account aan te maken én de factureringsgegevens in te vullen. Ook is het belangrijk dat je kiest voor de “expertmodus” en niet voor de “slimme modus”. Heb je dat allemaal geregeld? Dan kun je aan de slag met de zoekwoordplanner!

Wat is de zoekwoordplanner?

In het kort: in de zoekwoordplanner van Google kun je zien op welke zoekwoorden wordt gezocht en wat het gemiddelde zoekvolume is per maand. De zoekwoordplanner geeft ook suggesties voor zoekwoorden op basis van een website en zoekwoorden die je zelf ingeeft. Gegarandeerd nieuwe zoekwoordideeën dus!

Bovendien laat de zoekwoordplanner ook zien:

  • hoeveel concurrentie er op een woord zit;
  • wat de geschatte prijs per klik is;
  • een schatting van het aantal vertoningen, kliks en conversies voor jouw campagne (als je die al hebt gemaakt);
  • en dus een schatting van je kosten per maand.

Houd er wel rekening mee dat het altijd gaat om een (grove) schatting, de realiteit kan behoorlijk afwijken.

Geen (zoekwoord)idee?

Heb je nog geen idee wat voor jou goede zoekwoorden zijn? Dan maakt de zoekwoordplanner het je graag gemakkelijk: ga naar “nieuwe zoekwoorden ontdekken” en klik op “begin met een website”. Je krijgt dan dit scherm:

Vul hier jouw website in en probeer ook eens een website van een concurrent om te zien of dat nog extra zoekwoordideeën oplevert!

Zoekvolumes opvragen

Benieuwd naar het zoekvolume op een specifiek woord of woordgroep? Ga naar “zoekvolume en prognoses bekijken”. Je kunt hier direct zoekwoorden ingeven. De resultaten die getoond worden zijn de verwachtingen van Google voor jouw campagne. Dit zijn dus niet de werkelijke zoekvolumes! Tip: klik achter door naar het tabje “historische statistieken”. Als marketeers houden wij van echte cijfers en hier vind je werkelijke zoekresultaten, een indicatie van de concurrentie en van de kosten per klik. Is de concurrentiescore hoog? Dan weet je dat dit woord voor veel adverteerders interessant is. Een goed teken: de kans dat er koopintentie op het woord zit is groot. Het nadeel (of: de uitdaging) is dat je dat een sterke advertentie en een concurrerend bod per klik nodig hebt om op te vallen. Zorg dat je zeker weet dat het zoekwoord voor jou waardevol is!

Het kan beter…

Niet iedereen is enthousiast over de zoekwoordplanner van Google. Allereerst: het is best een rommelig overzicht. De gebruiksvriendelijkheid laat ook te wensen over; even snel wat zoekwoorden checken, dat doe je echt veel sneller en gemakkelijker in andere tools (waar je bijvoorbeeld de zoekwoorden niet eerst moet toevoegen aan een account of plan). En de suggesties voor zoekwoorden vallen meer dan eens flink tegen.

Alternatieven voor de zoekwoordplanner van Google

Gelukkig zijn die er ook! Dus, wil je verder kijken dan de gratis zoekwoordplanner van Google? Bekijk onze suggesties voor een alternatief:

  • KWFinder (gratis en betaald)
    Meer dan eens genoemd dit jaar als de beste keyword tool. Razendsnel en heel overzichtelijk. Met zoekvolumes, de trends in zoekvolumes, verwachte CPC, autocomplete suggesties en een indicatie van de moeilijkheid om hoog te scoren op een zoekwoord (belangrijk voor je SEO).
  • Keywordtool.io (gratis en betaald)
    Een hele handige zoekwoordentool, maar wel als je de betaalde variant kiest. De gratis versie is redelijk beperkt. Een groot voordeel van keywordtool.io is dat je negatieve zoekwoorden in kan vullen en handig kan filteren. Ook zie je op welke zoekwoorden koopintentie zit.

Gaat het zo lukken met de Google zoekwoordplanner (of een andere tool)? Zo niet, laat het ons weten! Wij helpen je graag met je vragen.

Meer van dit soort tips en informatie?

Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.

Vorige Volgende
Dirk Julicher
Facebook Linkedin

Dirk Julicher

Google Ads specialist & trainer

Dirk is gecertificeerd Google Ads specialist en sinds 2007 bevlogen op het gebied van ‘AdWords’. Na een succesvolle carrière in het bedrijfsleven timmert hij nu, samen met zijn team, aan de weg met Captain Ads.

Categorieën
  • Cases
  • Nieuws
  • Starten met Google Ads
  • Tips
  • Zoekwoorden
Meest recente berichten
  • Belangrijke data verdwijnt uit je zoektermen rapport
  • Waar komen toch die bezoekers uit China, Indonesië, Iran en Amerika vandaan?
  • Regioneel adverteren in Google Ads? Vergeet je landelijke campagne niet!
Over Captain Ads

Adverteren met Google Ads is de meest effectieve manier om leads en sales te genereren. Maar doe het wel goed, anders kan het resultaat tegenvallen. Wij helpen je graag verder. Captain Ads is jouw partner én opleider op het gebied van Google Ads.

GooglePartnerLogo
Contactgegevens

Bel: 085 0609906
Mail: info@captainads.nl

Bedrijfsgegevens

Captain Ads
Hagelkruis 6b
6071 LE Swalmen
KVK: 14132569
BTW: NL001831103B58

Navigatie
  • Home
  • Over Dirk
  • Gratis
  • Blog
  • Diensten
  • Training & Community
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
Trainingen
  • Training & Community
Diensten
  • Google Search Ads
  • Google Display Ads
  • Google Shopping Ads
Naar het LMS (oud)
Copyright © 2022 Captain Ads
Een handelsmerk van IMAllround
Deze website maakt gebruik van cookies voor de verbetering van de gebruikerservaring. U kunt het gebruik van deze cookies ook uitzetten indien gewenst. Cookie instellingenAKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN