Go local!
Stel je voor, je hebt een schilderbedrijf en je werkt alleen in Noord-Limburg. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand uit Groningen op jouw advertentie klikt. Dat zijn onnodige kosten! Gelukkig kun je met Google Ads precies aangeven in welke regio jouw advertenties getoond worden. Hoe doe je dat? We leggen het je uit!
Hoe werk regionaal adverteren in Google Ads?
De locatie targeting vind je onder het tabje instellingen van je campagne. Je kunt hier kiezen voor:
- Een specifieke locatie, bijvoorbeeld Nederland, een provincie of een gemeente
- Een straal rondom een locatie.
Kies je voor regionaal adverteren? Dan is de laatste optie werkt het snelste en beste. Je hoeft dan niet alle plaatsen in jouw regio toe te voegen (tijdsbesparing) en je weet zeker dat je geen (kleine) plaatsen over het hoofd ziet.
Houd wel rekening met landgrenzen! Een straal van 50 km rondom de gemeente Eindhoven pakt ook een stukje België mee. Vallen onder zuiderburen niet onder jouw doelgroep? Voeg dan België toe als
Let op: je stelt de locatietargeting in op campagneniveau. Dus alle advertentiegroepen in die campagne richten zich op dezelfde locatie.
Tip: Vergeet je landelijke campagne niet!
Voor regionale ondernemers maken wij al-tijd (lees: echt altijd) ook een landelijke campagne aan, waarbij we heel Nederland targeten. Huh, klinkt raar? Nee hoor, want in de landelijke campagne sturen met de zoekwoorden op de juiste doelgroep. We laten het je zien:
Campagne 1: Regionaal – Schilderbedrijf
Locatie: Eindhoven met straal van 50 km
In deze campagne zet je zoekwoorden zoals
- schilder gezocht
- schilder buitenwerk
- schilderbedrijf
- huis laten schilderen
Campagne 2: Landelijk – Schilderbedrijf
Locatie: Nederland
In deze campagne zet je zoekwoorden in combinatie met de plaatsnaam, zoals:
- schilderbedrijf eindhoven
- schilder helmond
- schilder nuenen
In de landelijke campagne kun je ook een advertentiegroep maken met de naam van je bedrijf. Het maakt immers niet uit waar iemand zich bevindt wanneer ze zoeken naar jouw bedrijf of naar jouw dienstverlening + plaatsnaam. Deze doelgroep wil je altijd jouw advertentie laten zien! Vaak laat deze campagne de beste resultaten zien. Vergeet ‘m dus niet!
Check de locatie-instellingen
Staat alles goed ingesteld en dan zie je toch in Google Analytics andere landen of regio’s terugkomen? Lees dan even dit blog!
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.