Locatie: Nederland
Eén van de meest voor de hand liggende instellingen in Google Ads is de locatie. Voor veel Nederlandse bedrijven is dit ‘Nederland’. Gemakkelijk. Daar hoef je verder niet over na te denken. Totdat… je wat dieper in de cijfers duikt en in Google Analytics ziet dat er ook bezoekers uit andere landen via betaalde zoekcampagnes je site bezoeken. En nog erger: ze verlaten ook bijna direct je site. Bezoekers van slechte kwaliteit dus. Hoe kan dat? Waar komen die bezoekers uit landen als China, India, Iran, Indonesië, Pakistan, Turkije, Saudi-Arabië en Amerika toch vandaan?
Over de locatie-opties in Google Ads
Het antwoord op die vraag ligt bij de locatie-opties in Google Ads. De locatie-opties staan doorgaans niet zichtbaar, die moet je zelf uitklappen. Je ziet dan dit rijtje:
De eerste opties (‘aanbevolen) staan standaard geselecteerd. En het is de moeite waard om onder de loep te nemen of het ook voor jou de beste optie is. De eerste targetingmethode
‘Mensen die zich bevinden in of interesse tonen in uw targetlocaties’ geeft Google namelijk best wat speelruimte en dan kan het zomaar zijn dat het aandeel vreemde landen in je google/cpc verkeer te hoog wordt.
Met alleen adverteren in Nederland zag het landenrijtje voor een klant van ons er zo uit:
Je ziet: 68% uit Nederland en een (te) groot gedeelte uit andere landen. We hebben de locatie-optie aangepast naar ‘Mensen op of regelmatig op uw getargetede locaties’ en zo zag het resultaat er een tijdje later uit:
98% Nederland! Top.
Check conversies en gemiddelde tijd
Het kan zijn dat deze andere landen wel werken voor jou. In ons voorbeeld gaf de UK en België wel een enkele conversie, maar bij de andere landen lag het aantal conversies op 0 en het bouncepercentage boven de 85%. Dus voldoende redenen om de locatie-instelling te wijzigen. En verrassend: wat zagen we in de periode na de wijziging? Van de vreemde landen die nog wel in het rijtje staan liet meer dan de helft een conversie zien!
Deze locatie-instelling is dus een mooie manier om je resultaten te verbeteren!
Meer van dit soort tips en informatie?
Word lid van onze Google Ads training & community. 20+ uren e-learning en onbeperkte community coaching. Ideaal om Google Ads te leren of met collega marketeers en ondernemers te sparren en kennis up-to-date te houden.